وبلاگ ماشین باز ها

مشخصات و عکس خودرو ها و مطالبی برای جوان ها

مقایسه تویوتا کمری و نیسان ماکسیما

دوئل ماکسيما و کمری وقتی تنوع بازار محدود باشد و در این بین یک خودروی لوکس با مشخصات قابل قبولی ارئه شود طبیعی است که اختیار آن بخشی از بازار خودرو را در دست خواهد گرفت واین اتفاقی بود که با عرضه نیسان ماکسیما درسال 1380روی داد این خودرو چند سالی توانست به فروش مطلوب دست یابد اما از سال 83 و با آغاز واردات خودرو کم کم عرصه بر ماکسیما سخت و سخت تر شد و وقتی نام خودرویی پر فروش وخوشنام و شناخته شده ای همچون تویوتا کمری در این بین مطرح باشد کار برای ماکسیما دشوارتر نیز خواهد شد اما نیسان ماکسیما قصد ندارد خود را یک بازنده ببیند و برای مشخص شدن برنده نهایی رقیب را به مبارزه ای مردانه می طلبد و چاره ای نیست جز بر پایی یک دوئل میان دو رقیب سر سخت. معمولا وقتی دو رقیب رو در روی یکدیگر قرارمی گیرند ابتدا شروع به نشان دادن توانمندی های ظاهریشان می نمایند.ماکسیما اگرچه دیگر در بازارهای جهانی با این طرح بدنه ارائه نمی شود اما همچنان نکات مثبتی دارد تا در مقابل کمری دچار مشکل نشود طراحی بدنه آن دارای کشیدگی بیشتری در نمای جانبی است تناسب مناسبی بین فرم قسمت عقب وجلوی آن وجود دارد و حالت خوابیده تر بدنه موجب گردیده تا اسپرت تر از کمری به نظر برسد.در مقابل تویوتا کمری دارای طراحی بدنه ساده تری نسبت به ماکسیما است. قسمت جلوی آن نشانه هایی از طراحی لکسس سری ES دارد نمای جانبی آن تا حد زیادی صاف بوده و دارای انحنای زیادی به سمت خارج همچون ماکسیما نیست و طراحی قاب پنجره ها و ستون عقب و سپر عقب آن ساده تر از ماکسیما است و کمتر از ماکسیما دارای ویژگی های ظاهری یک خودرو لوکس است و البته این مسئله تا حدودی طبیعی نیز هست چون در واقع تویوتا در بازار جهانی مدل آوالون را برای رقابت با ماکسیما عرضع می نماید اما به هر حال فاكتور قيمت اين دو خودرو را در كشورمان رو در روي يكديگر قرارداده است. نمای عقب ماکسیما چندان جذاب نیست اما زمانی که آن را در نمای عقب کمری مقایسه نمایید کمی دلچسب تر به نظر می رسد چراغ های قرار گرفته به صورت عمودی در د سوی در صندوق بار کمری سپر پهن و کمی نا متناسب عقب آن و وضعیت بالا بودن قسمت عقبش در این بخش کمری را تا حد زیادی از جذابیت انداخته استاما در نمای جلو طراحی ضعیف جلو پنجره ماکسیما و هماهنگی بهتر خطوط بدنه کمری آن را برتر از ماکسیما می نماید. در مجموع اگر چه دو خودروهمچنان در حال عرض اندام در برار یکدیگر هستند ! اما بایستی طراحی ظاهری ماکسیما را در مجموع بهتر و خصوصا دارای ویژگی های لوکس تری نسبت به کمری دانست و فعلا کمری در پس ماکسیما قرار دارد البته طراحی بدنه هر دو خودرو تا حدود زیادی از طرح های روز فاصله دارد.نسلجدید ماکسیما حدود دو سال است که ارائه شده ونسل جدید کمری نیز بهار 2006 با طراحی دگرگون شده ارائه گردیده است.قدم به داخل خودرو ها می گذاریم. طراحی داشبورد ماکسیما قابل توجه است.انحنای بخش میانی داشبورد وطراحی نشان دهنده ها و غربالک فرمان همراه با کنترل های روی آن و زیر دستی میان صندلی ها مجموعه ای قابل توجه را فراهم نموده که از ارگونومی خوبی نیز برخوردار است اما با نگاهی به داشبورد کمری کاملا پی می بریدکه در یک کلاس پایین تر از ماکسیما قرار دارد. طراحی داشبورد آن بسیار ساده و حتی شبیه به وانت های آمریکایی است.گرد آوری مجموعه کنترل های تهویه و پخش صوت و موارد دیگر در قسمت بالای بخش میانی داشبورد از خصوصیات رایج در خودرو های متوسط بازار آمریکای شمالی است اگر چه استفاده از کلید های بزرگ برای کنترل های مختلف بر روی داشبورد از نظر ارگونومی قابل توجه به نظر می رسد اما همین مسئله به طراحی داخلی آن از نظر زیبایی لطمه رسانده است .نشان دهنده های آن خوانا هستند اما در سطحی پایین تر از ماکسیما قرار دارند. زمانی که بر روی صندلی ها قرار بگیرید مسئله دیگری نیز برای شما روشن خواهد شد که ماکسیما خودرویی راحت تر و لوکس تر از کمری است واین واقعیتی است که بایستس پذیرفت طراحی صندلی های کمری در جلو و عقب اگر چه از راحتی مطلوبی بر خوردار است اما حالت در بر گیرنده و لم دادن ماکسیما را در آن نخواهید یافت شما در کمری احساس می کنید که در یک خودرو SUV (شاسی بلند)نشسته اید و خود را در ارتفاع بیشتری از زمین احساس می نمایید در حالی که در ماکیسما کاملا حالتی از قرار گرفتندر یک گودی وهمانند نشستن بر روی یک مبل را خواهید داشت و این تفاوت اصلی دو خودرو است. زمانی که با دقت بیشتری به کیفیت کابین نگاه می کنید بز هم خواهید دید که کیفیت و رنگ چوب به کار رفته در ماکسیما مطلوب تر است و مجموعه پوشش های روی درها و صندلی و داشبورد دارای هماهنگی بهتری از نظر ترکیب رنگ با یکدیگر هستند. ظاهرا فاصله کمری و ماکسیما در حال افزایش است و تنها برگ برنده کمری در این میان فضای بیشتر ان در قسمت بار است. زمانی که شما مبلغی افزون بر 30 میلیون تومان را برای خرید یک خودرو می پردازید توقع دریافت تجهیزات و امکانات رفاهی مطلوبی را دارید.از این حیث در دو خودرو می توانید مواردی همچون تهویه مطبوع اتوماتیک و فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع و خروجی برق 12 ولت و فرمان سر دنده چرم با پوشش چرم و چراغ نقشه خوانی و شیشه ها و آینه های جانبی با کنترل الکترونیکی و سیستم کنترل از راه دور درها و بازکننده صندوق بار به همراه ایموبلایزر و پخش صوت کاست و صندلی عقب با قابلیت خواباندن را بیابیید .ضمن آنکه برتری کمری شامل دارا بودن پرده برای شیشه عقب و 6 باند برای پخش صوت در مقابل 4 باند ماکسیما است در حالی که ماکسیما دارای بخش CD همراه با چنجر و دریچه ها ی تهویه برای سرشینان عقب و بازکننده در صندوق بار و مخزن سوخت از داخل خودرو به صورت برقی در مقابل حالت مکانیکی کمری و تنظیم الکتریکی صندلی های جلو و کنترل های روی فرمان بهتر و دزدگیر و رینگ های آلیاژی 16 اینچی در مقابل 15 اینچی کمری است.در بخش امکانات ایمنی نیز وجود 2 عدد ایربگ و سیستم ضد بلوکه ترمز در هر دو خودرو ازمهمترین موارد قابل ذکراست. اکنون زمان آن فرا رسیده تا موتور ها را روشن کنیم.کمری کاملا از اینکه فعلا در پس ماکسیما قرار دارد خشمگین است و قصد دارد تا عقب ماندگی خود را جبران کند. هر دو خودرو دارای پیشرانه 6 سیلندر V شکل به حجم 3 لیترهستند و توان پیشرانه آنها تنها 4 اسب بخار با هم تفاوت دارد و هر دو خودرو دارای جعبه دنده دستی 5 سرعته هستند. نزدیکی توانایی هر دو خودرو بر روی کاغذ به جذابیت کار افزوده است.اهرم های دنده در موقعیت یک هستندعقربه در حال بازی کردن بین ارقام 4 و5 بر روی صفحع دور شمار بوده واکنون زمان رها نمودن کلاچ است و شتابگیری آغاز می شود .دنده های یک و دو به ترتیب عوض میشوند اما ظاهرا هیچ کدام از دو خودرو قصد ندارند کم بیاورند البته کمری که در اختیار داریم کاملا نو بوده در حالی که ماکسیما موجود با توجه به کارکردش کمی خسته به نظر میرسد. در شتابگیری دو خودرو شانه به شانه هم می روند اما یک ماکسیما سر حال می تواند کمری را پشت سر بگذاردو با نگاهی به ارقام ادعایی دو سازنده برای شتاب صفر تا 100 این مسئله تا حدودی مشخص می شود. تعویض دنده ها در کمری بهتر انجام می شود اما حسی که پشت فرمان کمری دارید خصوصا در مدل های دنده ای جالب توجه نیستو در ارتفاع نشسته اید و صندلی ها چندان شما را در بر نمی گیرد و اهرم دنده شبیه به وانت بار های جدید ساخت همین کمپانی است و از این حیث ماکسیما راحت تر خوش دست تر و رانندگی با ان لذت بخش تر از کمری است . هندلینگ دو خودرو اگر در یک سطح به نظر می آید اما قسمت عقب ماکسیما علیرغم بهره گیری از رینگ های بزرگ تر در چرخ ها تمایل بیشتری بزای انحراف دارد ضمن آنکه کمری به لطف دارا بودن لاستیک هایی با دیواره بلند تر آرام تر و نرم تر از ماکسیما است البته نباید از صدا های اظافه که در بخش داشبورد به گوش می رسد غافل شد. تولید ماکسیما از رقمی بیش از 3500 دستگاه در سال 83 به رقمی کمتر آز 2 هزار دستگاه در سال 84 رسیدو مطمئنا این مسئله ناشی از آغاز واردات خودرو و شکسته شدن انحصار در این بخش و حضور تویوتا کمری بود که باعث گردید تا ماکسیم بخش قابل توجهی از بازار را به کمری واگذار نماید.قیمت نیسان ماکسیما در حال حاضر برای گونه دنده ای 34 و برای نوع اتوماتیک حدود 38 میلیون تومان است در حالی که کمری با توجه به آنکه با پیشرانه 4 سیلندر نیز عرضه می شود دارای محدودیت قیمت 30 تا 40 میلیون است .اما در مقایسه قیمت مدل های مشابه دو خودرو با یکدیگر کمری گرانتر خواهد بود و گونه شش سیلندر دنده ای آن حدود37 میلیون تومان قیمت دارد و این مسئله با توجه به برتری های ذکر شده برای ماکسیما در نهایت دو راه باقی می گذارد : اگر به دنبال انتخب خودروی برتر هستید بدون شک ماکسیما انتخاب شما خواهد بود و راحتی بیشتر امکانات بیشتر و لذت راندگی بالاتر ودر مجموع قرار داشتن در یک کلاس بالاتر از کمری از نظر بازار جهانی خودرو .اما اگر مواردی همچون جدید تر بودن از نظر زمان عرضه و نام سازنده و هزینه نگهداری در دراز مدت بزای شما مهمتر است کمری می تواند انتخاب بهتری باشد البته انتخاب گونه های مجهز به جعبه دنده خودکار برای هر دو خودرو و مخصوصا کمری انتخاب بهتری خواهد بود و در نهایت بایستی گفت اگر چه تویوتا کمری خوشنام است اما ماکسیما فعلا برنده این دوئل بوده و لیکن در ماه های آینده با عرضه نسل جدید کمری به بازار کشورمان شاید بار دیگر ماکسیما این دوئل را تجربه نماید و انگاه دستیابی به بر تری سخت تر خواهد بود .با تشکر از دوستان خوبم آقایان (احمد و محسن مشهوری) و( مسعود علیزاده) تشکر می کنم ماکسيما کمری حداکثر سرعت ۲۲۲ ۲۱۰ شتاب صفر تا ۱۰۰ ۱/۷ ۸/۷ حداکثر قدرت ۲۰۱/۶۴۰۰ ۱۹۷/۵۲۰۰ حداکثر گشتاور ۲۹۰/۳۶۰۰ ۲۸۴/۴۴۰۰ نوع موتور و تعداد سيلندر ۶سيلندر V شکل ۶ سيلندرV شکل
+ نوشته شده در  85/12/22ساعت 13:52  توسط آرمان  |